[bt_bb_section layout=»boxed_1200″ lazy_load=»yes» show_video_on_mobile=»»][bt_bb_row][bt_bb_column lazy_load=»yes» shape=»inherit» border=»» width=»1/1″][bt_bb_text]

Det siste tiåret har de tradisjonelle enkeltmannspraksisene blir færre og færre. Stadig flere smådyrklinikker blir kjøpt opp av store kjeder som Anicura og Evidensia, men Hundehelse.no sin veterinær Aja Nafstad er en av de som fremdeles ønsker å drive for seg selv.

Denne kommersialiseringen av veterinærbransjen har både positive og negative sider. De store konsernene legger til rette for kursing og videreutdannelse av veterinærer slik at kompetansenivået øker og vi får flere spesialister innen ulike medisinske fagområder. I likhet med humanmedisinen, finnes det veterinærer som er spesialister på alt fra øye, hjerte, tenner og kreft til ortopedi og rehabilitering. Diagnostisk utstyr som røntgen, ultralyd, CT, MR og blodprøve-maskiner blir mer tilgjengelig.

Picco får sin årlige helsesjekk på hjemmebesøk. Foto: Damian Podhorodecki

Veterinær Aja Nafstad har valgt å gå i en annen retning enn de store kjedene. I sin praksis satser hun på en mer personlig relasjon med kundene med hjemmebesøk og enklere klinikktjenester. Hundehelse.no traff henne på hennes kontor i lokalene til DogTales Hundesenter på Lysaker.

Hvorfor har du valgt å drive egen praksis i stedet for å være ansatt?
Jeg liker å gjøre ting på min måte og styre min egen tid. Jeg er glad for at veterinærmedisinen utvikler seg og vi får stadig mer kompetanse og bedre utstyr, men jeg har valgt å satse på de mer “hverdagslige” tjenestene som tannbehandling, helsesjekk, vaksiner, keisersnitt og annen dagkirurgi. For meg er det viktig å kunne ta meg den tiden jeg selv ønsker til hver pasient og jobbe på en måte jeg finner tilfredsstillende. Det er vanskelig på klinikk der man har assistenter som setter opp timeboken og klinikk-eiere som setter retningslinjer for driften.

Hvilke tjenester liker du best?
Jeg har en forkjærlighet for tannbehandling og kirurgi. Trekke tenner, keisersnitt og litt fin-kirurgi som f.eks. fjerne kuler på øyelokket står høyt på listen. Den beste følelsen er når et dyr kommer med et problem som jeg kan løse og i ettertid ser at dette dyret blir glad. Typisk eksempel er tannverk. Ofte har eier oppfattet at hunden eller katten virker vemodig og ikke i form, men vet ikke hva problemet er. Når den vonde tannen er ute, er dyret gjerne seg selv og lykkelig igjen etter få dager. Et annet eksempel er livmorbetennelse. Den følelsen er mer givende enn noe annet for meg.

Valpen Maui og eier Martine fikk et hyggelig første møte med veterinær hjemme sammen med familien. Foto: Aja Nafstad

Du gjør også mye hjemmebesøk, hvordan er dette markedet?
8 – 16 på et kontor passer dårlig for meg. Jeg er rastløs og helt avhengig av en fysisk aktiv og variert hverdag. Jeg har bodd mye i andre land og der er det helt vanlig at smådyrveterinærer reiser hjem til hunde-og katteeiere. I Norge er denne tjenesten ofte kostbar siden de veterinærene som tilbyr det også jobber på en klinikk der husleie og assistenter skal betales. Måten jeg har valgt å jobbe på, gjør det mulig å tilby hjemmebesøk til levelige priser. Jeg opplever at både dyreeiere og dyr er svært takknemlige for dette tilbudet – spesielt katter. Man kan så klart ikke drive med benkirurgi på stuebordet, men mange tjenester funker veldig bra på hjemmebesøk. F.eks. helsesjekk, vaksiner, id-merking, blodprøver og avlivning. Sistnevnte er blant de mindre hyggelige oppgavene for oss veterinærer, men likevel en viktig del av god dyrevelferd. Jeg får mange takknemlige tilbakemeldinger fra dyreeiere etter avlivning på hjemmebesøk. Selv om det er trist for både eier og meg er det en verdig og lite stressende avslutning for dyret.

Så du jobber helt alene?
Ja, på godt og vondt. Jeg liker å ha en mer personlig kontakt med dyrene og dyreeierne. På denne måten får jeg mye informasjon om hvert enkelt dyr og husker lettere hver pasient. Når jeg trenger en ekstra hånd, er jeg avhengig av at dyreeier selv kan hjelpe meg om jeg ikke er her på Dogtales Hundesenter. Her er det alltid mange hjelpsomme. Ulempen er at det går mye tid til ikke veterinær-relatert arbeid som mail, telefoner, bestilling av utstyr og medisiner, regnskap, mm, men fordelen er at jeg har full oversikt og bare meg selv å klage på. I området jeg praktiserer er det mange bra klinikker med høy kompetanse og moderne utstyr så det er lett å henvise pasienter som krever behandling og oppfølging ikke jeg har mulighet for å tilby.

Chihuahua-valpen er i god form etter å ha kommet til verden med keisersnitt. Foto: Aja Nafstad

[/bt_bb_text][/bt_bb_column][/bt_bb_row][/bt_bb_section]