Bør dosen vanndrivende økes?

Spørsmål:
Jeg har en Cavalier på snart 10 år, som fikk hjertesvikt i høst. Han har siden da brukt hjertemedisin (Fortekor) og vanndrivende. Han fikk maks dose av vanndrivende, noe som førte til at han ikke klarte å kontrollere sin egen blære og tisset mens han sov. Han hostet da også en del. Tok ham med til veterinær som lyttet på lungene, men hun kunne ikke høre noe. Han ble da satt på en mindre dose vanndrivende, så måtte det bare økes igjen om hostingen ble verre. Han hoster nå smått hele tiden, nesten som litt "puffing", men hoster ellers ganske kraftig flere ganger om dagen, kanskje en gang i timen eller mindre. Siden alltid har gjort det så er det vanskelig å vite om det er blitt verre. Burde jeg dra tilbake til dyrlegen og øke dosen igjen?

Svar:
Det høres ut som du bør ta en tur til veterinæren og vurdere om dosen skal justeres ja. Ville også vurdert å gi ham en hjertemedisin til som heter Vetmedin. Aller helst bør man ta en ultralyd av hjertet. Hos Cavalier er endokardiose det vanligste hjerteproblemet.