Hund kaster opp av betennelsesdempende medisiner

Spørsmål:
Har en flatcoated retriver på 13 år. Han har i det siste begynt å halte på den ene foten og fikk noen betennelsesdempende tabletter fra veterinær, og nå løper han rundt som før igjen. Det som skjedde i løpet av tablettkuren var at han begynte å kaste opp. Gjerne mange ganger i døgnet. Noen ganger kommer det kun blankt slim opp. Har ikke gitt han noe spesiell mat, kun hundefôr, eller en brødskive med leverpostei i ny og ne. Så mitt spørsmål er hva kan denne oppkasten skyldes, og hva vi kan gjøre for å hindre at han kaster opp? Er det best at han er i ro, eller greit at han er ute og løper til han er utslitt? Noe spesielt vi kan gi han?

Svar:
En ganske vanlig bivirkning av smertestillende og betennelsesdempende er oppkast og/eller diaré. Det at han kaster opp så mye kan tyde på at han ikke tåler tablettene han får. I noen tilfeller kan det hjelpe å gi tablettene sammen med litt mat. Dersom han fremdeles kaster opp bør du kontakte dyrlegen din og prøve noen andre tabletter.